Produkten har blivit tillagd i varukorgen

Om oss

 

Classic Centre 4C. Cars & Caravans AB eller som jag väljer att kalla det, Classic Centre, startade våren 2016 genom en omstrukturering av ett befintligt vilande aktiebolag. Jag som grundade den nya verksamheten heter Bengt Lennerbert och är en äkta nostalgiker och född precis innan 50-talet tog slut.

Det var nog redan runt 20-årsåldern som nostalgin började ta plats i mitt liv. Varför blev det så kan man ju undra? Jo, jag är uppväxt med föräldrar som var intresserade av konst och design och de köpte därför kvalitetsmöbler redan i sina unga dar vilket jag har stor glädje av i dag. Dessutom har de aldrig slängt en enda pryl sedan vårt hus byggdes 1961. Det sistnämnda både till för och nackdel. Då jag är enda barnet har det tagit otroligt mycket tid att städa ur huset i samband med försäljningen för en del år sedan. Trots att jag ville ha mycket slängde jag antagligen för mycket. Dessutom körde min farbror en Volvo PV 444 E från 1953 till vardags under min uppväxt. Detta var hans första och enda bil som han köpte av en arbetskamrat när bilen bara var ett år gammal. Jag ärvde bilen 1979 och vårdar den ömt sedan dess. Historien upprepar sig, jag köpte en ny Volvo 745 GL 1988 och den har jag kvar än i dag. 

Merparten (1978-2008) av mitt arbetsliv har jag hjälpt Volvo Personvagnar. Jag började på bandet som montör men jobbade mig upp vilket var både möjligt och ganska vanligt på den tiden. Jag vill gärna nämna några speciella uppdrag jag haft. Ett av de mest spektakulära jobben jag haft var Volvo Motorsport där jag arbetade som ”Technical Coordinator” i BTCC-projektet mellan 1994 och 1999. Att få vara med i internationell motorsport på så hög nivå dessutom hos en tillverkare är unikt och en mycket speciell erfarenhet. Jag besökte ofta England, antingen teamet TWR Racing utanför Oxford eller så medverkade jag på tävlingarna vilket har gjort att jag sett alla större racerbanor i England av betydelse. Här finns många minnen att berätta om naturligtvis. Ett annat uppdrag som också var mycket speciellt och faktiskt även det helt unikt, var när jag skapade en verksamhet som döptes till ”Heritage Marketing” och som låg organisatoriskt under ”Global Marketing”. Efter många år som inofficiell rådgivare när historiska frågor dök upp på PR väcktes tanken av att det borde finnas en person som på heltid kunde ansvara för det historiska området på företaget. Efter en förstudie och efter att jag lyckades förankra min idé i företagsledningen fick jag äran att grunda en sådan verksamhet för första gången på Volvo. I mitt ansvarsområde ingick bl.a. att arbeta och ha kontakt med  klubbar, entusiaster, pressen, Volvo Museum, Volvo Personbilar Sverige, AB Volvo och div. interna avd. Jag introducerade Volvo på världens största veteranbilsmässa ”Techno Classica Essen”, som faktiskt dittills var totalt okänt inom företaget. Även en presentation av företagets historia initierade jag, samt varumärkesfrågor, events m.m. Men inte minst brann jag för att utveckla ett historiskt sortiment kallat ”Classic Merchandise”, vilket gjorde att jag där la grunden till vad jag nu åstadkommit i denna web-shop. I denna roll fick jag även möjlighet att besöka och lära känna mina motsvarigheter på Porsche, Mercedes, BMW, Jaguar och Land Rover.

Tidigare har jag även varit med och grundat klubbarna ”Campingveteranerna” samt VROM (Volvo Rendezvous for Owners & Members).

Men vad är då nostalgi? Ja, kärt barn har ju många namn så jag tar upp alla med samma beröringspunkter;

  •  CLASSIC:  viss stil, bestående värde, tidlös kvalitet.
  •  RETRO:  tidigare eras trender.
  •  NOSTALGI: Längtan efter något.
  •  VINTAGE: Gammal fin kvalitet/årgång (ej nytillverkad).

Ordet  nostalgi anses ha uppkommit på sent 1600-tal hos militärer som var ute i strid långt hemifrån. De hade en extrem hemlängtan som benämndes ”Nostalgi” av läkarna. Med tiden har ordet fått en lite annan och framför allt mer positiv innebörd vilket vi är glada för.

När vi pratar om ovan benämningar handlar det ju om äldre saker eller om man så vill historiska saker eller kanske händelser. Men vad är då något historiskt? Enkelt uttryckt är det som ligger bakom oss och det kan ju vara alldeles nyss. Men det är ju faktiskt redan historia och det kommer inte tillbaka.

 

Fotot högst upp på sidan:

Bengt beredd på kundsamtal med sin Cobratelefon i högsta hugg.  För att få rätt nostalgisk stämning på jobbet har jag lite rekvisita. Pappa Allans (1919-2007) glasögon, mockajackan framtagen av Volvo Deutschland 2003, på bordet i teak som inköptes i början av 50-talet av mina föräldrar finner vi en gammal radio som gått i släkten, picknickburk, en Amazonmodell och en husvagnsmodell tillverkad av dåvarande ordförande i Svenska Volvo PV-klubben – Rolf Englund (avled tyvärr alldeles för tidigt för en del år sedan) som föreställer min SMV från 1951, och godisskålar från Hammarplats som jag fick lördagsgodis i vid unga år. i Bakgrunden naturligtvis Perstorpsplattan med mönstret ”Virrvarr” designat av prins Sigvard Bernadotte 1958. Då min pappa arbetade på Perstorps-Plasts Göteborgskontor hade vi PP som man kallade det, i stor omfattning och därför ett naturligt val här. 

 

Unge bilentusiasten Bengt

 

 

 

Drift & produktion:  Wikinggruppen