OBS: Läs vår GDPR-policy längst ner.
Köp- och leveransvillkor
NEWS: We have opened up for sales to DENMARK and GERMANY. Select your country at checkout almost at the top left.
EXPORT: Normally we do not sell outside Sweden, Denmark and Germany. Exceptions can be made but please keep in mind that shipping costs are usually quite high. Please email us if this is interesting to: bengt@classiccentre.se
I samband med beställning registrerar Classic Centre 4C. Cars & Caravans AB (nedan kallat Classic Centre) dina uppgifter i ett kundregister. Classic Centre kommer inte att lämna ut några uppgifter till andra företag än inom koncernen samt till berörda samarbetspartner så som betalföretag och fraktbolag. Det kan inträffa att vi skickar dig ett nyhetsbrev när vi har något trevligt och spännande att berätta om, vilket naturligtvis enkelt går att avbeställa. Om du vill ändra dina adressuppgifter eller bli borttagen ur registret går det bra att skriva/maila till oss.
Åldersgränsen vid köp är 18 år.
När du genomför din beställning accepterar du som kund våra villkor och förbinder dig att följa dem. Du godkänner också att du tagit del av informationen. Läs därför hela texten här.
Som kund är du skyldig att uppge korrekta personuppgifter om dig själv. Minsta felskrivning kan orsaka extra kostnader för dig då fraktbolagen tar ut en ganska hög avgift för detta. En avgift som inte vi ersätter dig för då det är ditt ansvar att stava rätt och veta var du bor och vilket telefonnummer samt mailadress du har etc.
Boxadresser funkar inte och inte heller en företagsadress då det innebär helt andra fraktkostnader. Inget vi kan påverka utan detta är fraktbolagens prissättning som bestämmer det.
Vid leveranser utanför EU (exempelvis Norge) kan tullkostnader tillkomma och det är du som kund som ansvarar för att betala dessa. Normalt säljer vi endast inom Sverige men kan i vissa fall göra undantag om du frågar.
Leveransvillkor
Vi skickar normalt inom 1 - 3 dagar. Under högsäsong kan det ta längre tid. Vid eventuell slutförsäljning av en vara hör Classic Centre av sig med mail eller per telefon (kompensation utgår ej i ett sådant fall oavsett orsak). Undantaget är vissa specialartiklar som kan ha längre leveranstid vilket är angivet i produktbeskrivningen.
Vi skickar beställningar med DHL, Shenker och Postnord i vissa fall. När våra artiklar skickas direkt från tillverkare/grossist sker detta med deras fraktpartner vilket varierar. Vi tar inte ekonomiskt ansvar för eventuella förseningar beroende på fraktföretaget.
Fraktkostnaden för en beställning debiteras med 49:- för små lätta paket och för vikter däröver blir fraktkostnaden högre beroende på viktintervallet. Detta sker automatiskt i webbutiken och kostnaden för frakten redovisas i kassan. Vissa specialartiklar som är extra tunga kan fraktkostnaden vara inkluderad vilket är beskrivet i produktbeskrivningen. Paketet skickas normalt till din närmaste Servicepoint.
EFTERKRAV: Du som beställer mot efterkrav, alltså att du betalar först när du hämtar ut ditt paket hos ditt DHL Servicepont: För att undvika bedrägeri, praktical jokes etc förbehåller vi oss rätten att göra en kreditupplysning och i värsta fall avböja leverans. Är ordern ovanlig vad gäller antalet produkter eller på annat sätt sticker ut kan vara en orsak. Läs även mer här nedan under outhämtat paket.
EJ UTHÄMTAT PAKET: Har du beställt och inte hämtar ut din försändelse innan det går i retur till oss, så fakturerar vi dig 350 kr (för extra tunga specialartiklar 1 500:- ) för fraktkostnaden, emballage samt vårt arbete med hantering av varorna. Vid felleverans står Classic Centre för eventuell extra fraktkostnad.
Korrekt adress etc. Detta kan tyckas självklart men du ansvarar för att du skriver in din korrekta adress, mobilnummer, mailadress etc. Gör du fel och paketet kommer i retur får du betala de fraktkostnader som uppstår alt. avgift för outhämtat paket om du inte längre vill ha det. Var därför noggrann när du fyller i dina uppgifter och fyll i allt! Det ansvaret ligger på dig som kund. Ett litet fel tar fraktbolagen väldigt bra betalt för att ändra.
Vid leveransnotisen får du ditt kollinummer så att du själv kan spåra det men du kan även ladda ner en app så kan du se var ditt paket från DHL (i vissa fall Schenker) är och när det ska komma till dig.
Transportskador
Upptäcker du skador på paketet skall du omedelbart anmäla detta till transportören/chauffören alt. postkontoret och göra en skadeanmälan. Hämta inte ut ett skadat paket! Upptäcker du inte skadan förrän du öppnat paketet, skall du OMGÅENDE och göra en skriftlig skadeanmälan (med foto) till leverantören Ex-vis DHL, Schenker, Postnord etc.). Om du missar detta riskerar du att inte få ersättning för transportskadan. Om eventuell tvist med posten eller transportföretaget inte kan lösas, tar du kontakt med oss. Tänk på att maila oss en kopia på din skadeanmälan så att vi kan hjälpa till att bevaka detta.
Reklamation:
DHL tel 0771/345345 https://www.logistics.dhl/se-sv/home/vara-divisioner/frakt/kundservice/sa-har-forbereder-du-ett-krav.html
DB Schenker: https://www.dbschenker.com/se-sv/om-oss/kundservice/reklamation
PostNord: https://www.postnord.se/kontakta-oss/reklamera
Ångerrätt/Reklamation Privatpersoner (Gäller ej företag)
Vi följer lagen om distansavtal enligt Konsumentverkets rekommendationer. Du har enligt distansavtalslagen rätt att returnera beställda felfria varor i sin originalförpackning utan att ange någon anledning. Meddelande om detta ska lämnas så snart som möjligt, dock senast inom fjorton (14) dagar från det att varan mottagits (gäller ej vid specialbeställda varor, se nedan), vilket innebär att returen ska ha skickats tillbaka inom 14 dagar från uthämtningen. Ångerrätt gäller obrutna förpackningar. Tänk på om du har testat eller öppnat en förpackning eller skadat förpackningen eller varan kan prisavdrag göras vilket bedöms i det enskilda fallet efter inspektion.
Du betalar själv returfrakten.
Classic Centre löser inte ut paket mot postförskott eller efterkrav.
Återbetalning av varans pris och den ursprungliga fraktkostnad (TILL dig) sker inom 14 dagar från det att säljaren mottar meddelande om att avtalet hävts. Vid delretur förbehåller vi oss rätten att endast återbetala varans pris eftersom fraktkostnaden är samma oavsett antal och vikt. Eventuell avgift för efterkrav återbetalas ej.
För återbetalning - ange ditt swishnr, postgiro-, bankgiro-, personkonto- eller bankkontonummer. Återbetalnings sker i första hand på samma sätt som du betalt.
UNDANTAG: Ångerrätten gäller inte för specialbeställningar, det vill säga en vara som tillverkats efter dina särskilda önskemål och/eller specifikationer eller varor som inte är lagervaror (vare sig hos Classic Centre eller dess underleverantör) som inte annars skulle tillverkats om inte du beställt varan. I samband med en beställning av en sådan vara får du som kund tydlig information om detta, det finns tydligt angivet under varans beskrivning, så var noga att läsa all information. Livsmedel, godis, underkläder eller digital media omfattas inte heller av ångerrätten.
BLANKETT ÅNGER: Vid ångerrätt ska ångerblanketten användas: https://publikationer.konsumentverket.se/kontrakt-och-mallar/angerblankett
Reklamation
Du har reklamationsrätt i 36 månader från inköpsdatum enligt konsumentköplagen. Detta förutsätter att produkten har varit behäftad med fabrikationsfel (ursprungsfel) från det datum den köptes. Har produkten utsatts för ovarsam behandling, onormalt slitage, felaktigt handhavande eller liknande under brukandet gäller inte reklamationsrätten. Efter att sex månader förflutit från inköpsdatum åligger det kunden att bevisa att felet på produkten funnits från början. Kostnad för returfrakt till oss i detta fall sker på kundens bekostnad. Vi reparerar produkten eller ersätter med en ny/likvärdig produkt och skickar den till dig på vår bekostnad. Ogiltiga reklamationer returneras utan åtgärd till kunden på kundens bekostnad. Vid en eventuell tvist följer vi ARN´s rekommendationer.
BLANKETT REKLAMATION: Använd Konsumentverkets blankett och skicka in den till Classic Centre INNAN du returnerar varan: http://www.kkv.fi/globalassets/kkv-pa-svenska/information-och-anvisningar/fel-fordrojning-och-reklamationer/blanketter/pdf/reklamation-gallande-fel-i-vara.pdf Används ENDAST vid reklamation, ej vid ånger.
OBS: Kontakta oss via mail till bengt@classiccentre.se om du vill göra en reklamation. Beskriv noggrant vad som är fel och bifoga foto. När du fått besked av oss om den fortsatta processen kan du vid behov returnera varan, INTE innan. Classis Centre hämtar inte ut/löser inte ut returer utan ett skriftligt godkännande i förväg.
Garanti
Classic Centre lämnar ett (1 år) års garanti.
Betalningsalternativ
- SVEA Checkout
Med SVEA's checkout kan du på ett enkelt sätt betala. Välj att betala med kort eller banköverföring. Du kan även välja att betala mot faktura samt delbetalning. Mer info finns i kassan eller klicka på denna länk: https://classiccentre.se/info/svea-checkout-villkor/
ANDRA BETALSÄTT:
När du är i kassan, precis under rubriken "2 Slutför ditt köp" finns en liten diskret länk som heter "Swish / PayPal"
- PayPal
Med PayPal kan du betala med ditt PayPalkonto, kontokort eller Internetbank via en betalningslänk, som visas efter lagd order. Mer information om PayPal finns på https://www.paypal.com/se/webapps/mpp/home
- Swish
Du kan enkelt Swisha köpeskillingen till oss, sekundsnabbt.
- PAYSON
Betala enkelt och säkert med Payson. Välj att betala med kort eller banköverföring. Detta är ett bra alternativ för kunder utanför Sverige. Läs mer på: https://www.payson.se/sv/anvandarvillkor/#v2
Från och med 1 Juni 2022 ingår Payson i SVEA Bank. Detta innebär inget skillnad utåt sätt men Payson får SVEA's org.nr.
- Betalningssäkerhet:
All trafik krypteras genom SSL 128 bitar och alla kortöverföringar bygger på bankernas så kallade 3D-secure teknik.
Minimiorder
Minimiorder är 100 kr inklusive moms, plus fraktkostnad och ev. andra avgifter.
Personuppgiftslagen
Dina personuppgifter hanteras i enlighet med gällande bestämmelser i personuppgiftslagen (PUL).
SMS-utskick
Det mobiltelefonnummer du anger i kassan kan komma att användas för SMS-avisering av leverans eller övrig kommunikation som rör din order. OBS: Om du inte anger ditt mobilnummer (eller skriver fel) kan det innebära problem för dig och en extra kostnad om paketet går i retur. Du ansvarar själv för att dina uppgifter är korrekta.
Tvist
Eventuella tvister löses i första hand i diskussion med vår kundtjänst. Vi följer Allmänna Reklamationsnämndens rekommendationer och hänvisar i övrigt till Europeiska kommissionens verktyg för tvistlösning på nätet: http://ec.europa.eu/consumers/odr/
Ändringar
Vi förbehåller oss rätten till ändringar som ligger utanför vår kontroll, ex. hos våra leverantörer etc.
ANSVARSBEFRIELSE
Force Majeure
I händelse av myndighets åtgärd eller underlåtenhet, ny lagstiftning, arbetsrättslig konflikt, krig eller krigsfara, större störning av allmän ordning, sabotage, extrema väderförhållanden, brand, explosion, naturkatastrof, olyckshändelse eller annan omständighet utanför Classiccentres kontroll och som Classiccentre inte rimligtvis kunnat förutse, ska Classiccentre ha rätt att framflytta tidpunkten för sina leveranser enligt avtalet eller frånträda sina skyldigheter i avtalet. Vid sådan händelse är inte Classiccentre skyldiga att ersätta kunden för eventuella skada kunden lidit.
Classiccentre ansvarar inte för eventuella skador och problem med kundens mjuk- eller hårdvara som uppstår på grund av att kunden nyttjat externa länkar som är publicerade på https://classiccentre.se/
Reservation för skatte- och avgiftsförändringar
Vid väsentliga höjda skatter eller avgiftsförändringar, exempelvis drivmedelskostnader samt fraktkostnader som är av stor betydelse (Classiccentre avgör betydelsen), har Classiccentre rätt att häva avtalet alt erbjuda varan med kompensation för de extra kostnaderna som drabbat Classiccentre. Vid sådan händelse saknar kunden rätt till skadestånd eller annan kompensation från Classiccentre.
Reservation för leveransförsening utanför Classiccentres kontroll
Uppstår leveransförsening som beror på händelse utom Classiccentres kontroll, ska Classiccentre inte anses ansvarig för skada som beror på sådan leveransförsening. Vid sådan händelse har kunden inte rätt till skadestånd eller annan kompensation från Classiccentre såvida inte annat särskilt avtalats mellan Classiccentre och kunden eller följer av bestämmelse enligt tvingande lag.
Integritetspolicy (GDPR)
Policy avseende integritet och marknadsföring hos Classic Centre 4C. Cars & Caravans AB
Två olika verksamheter finns och de behandlas lite olika:
www.classiccentre.se och vår representation av Roka-Werks produkter (se tillägg längst ner)
Allmänt
Denna policy beskriver hur Classic Centre 4C. Cars & Caravans AB (org. nr 556786-8541) nedan benämnd Classic Centre hanterar dina personuppgifter. Vi vill med denna Integritetspolicy visa hur vi säkerställer att dina personuppgifter behandlas i enlighet med gällande personuppgiftslagstiftning så att du kan känna dig trygg när du lämnar dina företags och personuppgifter till oss.
Personuppgiftsansvarig
Classic Centre är personuppgiftsansvarig för behandling av dina personuppgifter och ansvarar för att sådan behandling sker i enlighet med tillämplig lagstiftning.
Insamling av information
För att du ska kunna köpa våra varor eller tjänster, eller kontakta oss för service, support, garantifrågor eller information måste vi samla in och behandla vissa personuppgifter.
Vi samlar in information från dig när du beställer produkter eller tjänster via våra webbplatser, kontaktar oss via kontaktformulär eller när du anmäler dig till vårt nyhetsbrev. Den insamlade informationen vid beställning av produkter eller tjänster inkluderar ditt namn, din e-postadress, ditt telefonnummer, personnummer, IP-adress, företagets organisationsnummer samt adressuppgifter. Vid anmälan till nyhetsbrev samt vid användande av kontaktformulär sparar vi din e-postadress samt namn om det är angivet.
Användning av information
Classic Centre behandlar dina personuppgifter för olika ändamål. Huvudsakligen i syfte att,
Laglig grund för insamlande av data
Syfte 1: För att administrera, utveckla och leverera våra varor och tjänster samt tillhandahålla support
Rättslig grund: Fullföljande av avtal om köp (försäljningsvillkor) och i förekommande fall fullföljande av avtal om abonnemang (abonnemangsvillkor)
Vilka personuppgifter lagras: Namn på kund, kontaktperson, företagsnamn, organisationsnummer samt adress, telefonnummer samt e-post.
Lagringstid: Tre år efter att du senast varit aktiv hos Classic Centre, till exempel genom att använda våra tjänster eller kontakta vår kundtjänst
Syfte 2: För att försäkra oss om att gällande svensk lagstiftning efterlevs, exempelvis bokföringslagen
Rättslig grund: Förpliktelse enligt gällande lag
Vilka personuppgifter lagras för detta ändamål: Namn på kund, kontaktperson, företagsnamn, personnummer, organisationsnummer samt adress, telefonnummer samt e-post.
Lagringstid: Så länge vi är skyldiga att lagra uppgifterna enligt tillämplig lag
Syfte 3: Driftinformation samt kommunikation kring Classic Centre och våra samarbetspartners eller koncernbolags tjänster genom post, e-post, telefon och SMS/MMS
Rättslig grund: Intresseavvägning
Vilka personuppgifter lagras för detta ändamål: Namn på kund, kontaktperson, företagsnamn, personnummer, organisationsnummer samt adress, telefonnummer samt e-post.
Lagringstid: Tre år efter att du senast varit aktiv hos Classic Centre, till exempel genom att använda våra tjänster eller kontakta vår kundtjänst
Hur länge sparar vi uppgifter om dig?
Dina personuppgifter sparas endast så länge som det finns ett behov av att spara dem för att fullgöra de ändamål som uppgifterna samlades in för i enlighet med denna Integritetspolicy. Classic Centre kan komma att spara uppgifterna längre om det behövs för att följa svensk lagstiftning eller i förekommande fall för att bevaka rättsliga intressen.
Utlämnande till tredje part
Vi säljer, handlar, eller på annat sätt överför, inte personligt identifierbar information till utomstående parter. Som utomstående part räknas inte betrodd tredjepart som hjälper oss att driva vår webbplats (hostingleverantör) eller vårt företag (revisor & bokföringsbyrå) samt officiella samarbetspartners som exempelvis betalningsleverantörer, TA (Transportadministratör) system samt affärssystem när det så behövs för att fullgöra ett beställt åtagande.
Vi anser att det är nödvändigt att dela information i syfte att undersöka, förhindra eller vidta åtgärder mot illegala aktiviteter, misstänkt bedrägeri, situationer som medför en potentiell risk för en persons fysiska säkerhet, brott mot våra användarvillkor eller andra tillfällen då lagen kräver så.
Genom att godkänna vår policy/villkor i samband med köp eller lämnande av uppgifter så samtycker du till att dina personuppgifter kan komma att överförs till land utanför EES.
Säkerhet & Informationsskydd
Vi vidtar en rad olika säkerhetsåtgärder för att skydda dina personliga uppgifter. Vi använder oss av krypteringsmetoder för att skydda känsliga uppgifter som överförs över internet. Endast medarbetare som ska uträtta ett specifikt jobb (t.ex. fakturering eller kundservice), får tillgång till personligt identifierbar information. De datorer/servrar som används för att lagra personligt identifierbar information finns f.n (men kan komma att ändras) därför i avsedd samt säker miljö i Sverige.
Använder vi oss av cookies?
Ja. Våra cookies förbättrar tillgången till vår webbplats och identifierar återkommande besökare. Dessutom förbättrar våra cookies användarupplevelsen genom att spåra och målanpassa användarens intressen. Vår användning av cookies kopplas över huvud taget inte till personligt identifierbar information på vår webbplats.
Avsluta prenumeration
Vi använder den e-postadress du förser oss med för att skicka information och uppdateringar som angår din beställning, enstaka nyhetsbrev, relaterad produktinformation etc. Om du inte längre vill ta emot sådana meddelanden hittar du information om hur du avslutar prenumerationen i slutet av varje e-postmeddelande.
Om det skulle ske ägarbyte (försäljning av hela verksamheten eller delägare) av Classic Centre´s verksamhet säljs kan dina personuppgifter lämnas ut till rådgivare, eventuella köpare och dennes rådgivare och därefter lämnas vidare till den nya verksamhetens ägare.
Ändring av integritetspolicy
Classic Centre äger rätt att vid behov ändra och komplettera integritetspolicyn.
Kontaktinformation
Tveka inte att kontakta oss om du har några frågor om denna integritetspolicy, behandlingen av dina personuppgifter eller om du vill begära ett registerutdrag. Du har, enligt personuppgiftslagstiftningen, rätt att en gång per kalenderår gratis få besked om dina personuppgifter. Om du önskar sådan information ska du skicka in en skriftlig begäran till oss. Begäran ska enligt gällande personuppgiftslagstiftning skickas in underskriven av dig per post till den adress som anges på webbplatsen. Den får alltså inte skickas per e-post. Vår kontaktinformation hittar du HÄR
TILLÄGG – ROKA-WERK (Foodtrucks etc.):
Vi representerar även Tyska tillverkaren Roka-Werk GmbH, www.roka-werk.de och här särskiljer vi personuppgifterna då de inte ingår i vår web-shop.
Syfte:
Vårt syfte med att samla in dina personuppgifter och registreringsnummer på dina Foodtruckfordon om du har sådana, är att kunna ge information om de produkter och tjänster som du efterfrågar. Då en köpprocess i detta område kan vara lång behåller vi dina uppgifter tills du skriftligen ber om att bli borttagen. Vi kan även använda dina personuppgifter i samband med att vi skickar ut nyhetsbrev, marknadsföring och liknande information. Vi kan komma att lämna ut dina personuppgifter till Roka-Werk.